De werkgeversverklaring | Wat is het precies?

De werkgeversverklaring | Wat is het precies?

De werkgeversverklaring | Wat is het precies?

Wat is een werkgeversverklaring precies? En wat staat er in? Wij vertellen je er alles over! 

De werkgeversverklaring: wat is het precies?

Ben je in loondienst en sta je op het punt een financiële verplichting aan te gaan, zoals een hypotheek of huurovereenkomst? Dan heb je een werkgeversverklaring nodig. Wij vertellen je er alles over. 

Wat is een werkgeversverklaring?

De werkgeversverklaring is een document waarmee de hypotheekverstrekker inzicht krijgt in de financiële situatie van de hypotheeknemer. Het is daarmee een belangrijk document, want hierdoor kan de hypotheekverstrekker zien of de hypotheeknemer de lening kan terugbetalen.

Wanneer je in loondienst bent en een financiële verplichting aangaat voor de lange termijn, zoals een hypotheek, heb je altijd een werkgeversverklaring nodig. 

Wat staat er in een werkgeversverklaring?

De volgende onderdelen staan in een werkgeversverklaring:

  • Gegevens werkgever
  • Gegevens werknemer
  • De aard van het dienstverband
  • De intentieverklaring (alleen van toepassing bij tijdelijk contract)
  • Het inkomen
  • Eventuele leningen / loonbeslagen

Verschil intentieverklaring en werkgeversverklaring

De intentieverklaring is een onderdeel van de werkgeversverklaring. Met de intentieverklaring laat de werkgever zien de intentie te hebben de werknemer een vast contract te bieden. De intentieverklaring hoeft daarom alleen ingevuld te worden wanneer de werknemer geen vast contract heeft. 

Meer weten? Lees alles over het verschil tussen de intentieverklaring en werkgeversverklaring.

Hoe lang is een werkgeversverklaring geldig?

Hoe oud mag een werkgeversverklaring zijn voor een hypotheek? 
Hypotheekverstrekkers willen in de meeste gevallen een werkgeversverklaring zien die niet ouder is dan drie maanden. Over de geldigheid van een werkgeversverklaring kan dus gezegd worden dat dit 3 maanden is. 

Hoe kom je aan een werkgeversverklaring?

Hoe vraag ik een werkgeversverklaring aan?
Een werkgeversverklaring kun je gewoon aanvragen bij je werkgever. Je werkgever zal het document moeten invullen en ingevuld naar de werknemer sturen, waarna de werknemer ermee naar de hypotheekverstrekker kan.

TIP! Om het je werkgever zo makkelijk mogelijk te maken (zodat jij zo snel mogelijk het ingevulde document ontvangt) kun je alvast een lege werkgeversverklaring sturen. NHG heeft een handig template gemaakt die je gratis kunt downloaden. Download ‘m hier.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Ja, ik wil elke week interessante tips en nieuws over werk en solliciteren!

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Deel via social media