Hybride werken, de toekomst van de werkplek

Hybride werken, de toekomst van de werkplek

Hybride werken, de toekomst van de werkplek

Nu de meeste coronamaatregelen zijn verdwenen is ook het thuiswerkadvies vervallen. De komst van het coronavirus heeft voor veel werkgevers voor drastische veranderingen gezorgd. Waar voorheen bij veel bedrijven helemaal niet werd thuisgewerkt, moesten nu software veranderingen, reorganisaties en nog veel andere maatregelen plaatsvinden om dit op korte termijn mogelijk te maken. Nu bijna iedereen gewend is geraakt aan het thuiswerken, ziet niet iedereen het zitten om de volledige week terug naar kantoor te komen om daar te werken. Gelukkig is er een tussenweg, namelijk het hybride werken, een combinatie van thuis- en op kantoor werken. Maar is dit hybride werken succesvol? Je leest er meer over in deze blog. 

Op welke manier is hybride werken een succes? 

Ten eerste is het belangrijk om met je werknemers in gesprek te gaan. Wat werkt voor hen het efficiëntst en waar hebben zij behoefte aan. Er is namelijk geen ideale thuis- en kantoorwerk verdeling die voor iedereen werkt. Verschillen zitten in de functie, thuissituatie en liggen ook aan de persoonlijke voorkeur. Ga het gesprek aan met je werknemers en achterhaal wat voor hen het beste werkt. 

Voordelen van hybride werken 

Financieel bespaart het hybride werken aanzienlijk in de kosten. Denk hierbij aan reiskostenvergoedingen, eten en drinken, schoonmaakkosten en ga zo nog maar even door. Daarnaast geeft het de werknemer vrijheid, minder reiskosten en het gemak thuis kunnen werken. De combinatie maakt het dat er wel nog regelmatige communicatie en dynamiek tussen werknemers is om ook het teamgevoel te behouden.

Vertrouwen

Hybride werken brengt met zich mee dat werknemers een stuk vrijer zijn in het indelen van hun tijd. Het is daarom belangrijk om een juiste balans te zoeken tussen deze vrijheid behouden en het controleren van werkzaamheden. Er moet voldoende vertrouwen zijn in de werknemers om ervan uit te gaan dat zij genoeg inzet tonen voor het bedrijf en hun tijd goed indelen. Een middel om dit vertrouwen te behouden is het regelmatig inplannen van online overlegmomenten om voortgang te meten, maar ook om te ondersteunen waar nodig. Zeker de nieuwe generatie werknemers, die minder werkervaring hebben, kunnen moeite ervaren met het thuiswerken. De drempel is een stuk hoger om vragen te stellen wanneer je thuis werkt, dan wanneer je naast iemand zit op een kantoor. Probeer daarom een goede ondersteuning aan te bieden en maak duidelijk bij wie vragen gesteld kunnen worden.

Aanpassingen aan het kantoor

Veel grote bedrijven werken al met flexibele werkplekken in plaats van vaste werkplaatsen. Deze flexplekken brengen een aantal voordelen met zich mee. Ten eerste zijn er een stuk minder plekken en dus kantoorruimte nodig. Dit scheelt een hoop geld in vierkante meters en materiaal zoals computers en meubilair. Daarnaast scheelt het ook geld in energie- en schoonmaakkosten. Het aanbrengen van flexplekken vergroot ook de dynamiek binnen een organisatie. Als medewerker kom je zo in contact met meer verschillende collega’s wat de communicatie en kennisuitwisseling ten goede brengt. 

Aanpassingen aan de thuiswerksituatie

Wanneer werknemers voor de lange termijn regelmatig dagen thuiswerken is het belangrijk om mee te denken met een ergonomische thuiswerksituatie en tegemoetkoming in kosten. Denk hierbij aan het faciliteren van goede meubels zoals een bureau en bureaustoel en aan vergoedingen voor internetkosten of de extra gemaakte energiekosten. Een goed ergonomisch ingerichte werkruimte zorgt namelijk voor hogere werkprestaties en voor een betere gezondheid van de werknemer, voor beide dus een voordelige investering. 

Het creëren van een balans 

Het aanhouden van een goede balans tussen thuis- en op kantoor werken is essentieel om het hybride werken goed te laten verlopen en te profiteren van alle voordelen die bovenstaand zijn genoemd. Het is belangrijk voorafgaand duidelijke afspraken te maken met je werknemers over wanneer er thuis wordt gewerkt en wat er tijdens het thuiswerken wordt verwacht. 

Taken indelen 

Houdt tot slot bij het verdelen van werkzaamheden ook rekening met welke werkzaamheden efficiënter zijn voor thuis en welke werkzaamheden efficiënter zijn voor op kantoor. Werkzaamheden waarbij interactie, teamwork of overleg bij nodig is zijn het best om in te plannen op de kantoordagen. Daarentegen zijn administratieve werkzaamheden en werkzaamheden waarbij een hoge mate aan concentratie nodig is, het beste om thuis uit te voeren. 


Op zoek naar personeel?

Laat ons de werving verzorgen, hoeft u alleen nog de selectie te doen!

Deel via social media